|
Portada |
Tard o d’hora havia de passar: “les remors de l´avern han despertat els sublims esquelets de les pèrfides Mortettes”, per assaborir el merescut protagonisme que els hi pertoca cantant i enregistrant dues cançons amb les seus veus de “dones d’aigua, fetilleres, bruixes i vampires aplegades des de les tenebres” tal i com se’ns indica a l’escrit de promoció del seu primer senzill editat per
Marlowe records aquest 2015. Dues versions, però no dues de qualsevols, on fan valer la seva astúcia literària i vocal, embolcallades pel magisteri musical de la banda del
Mossén Bramit Morera i els Morts, de la que en formen part com a cor infernal i seductor. No és el primer cop que un cor d'acompanyament esdevé principal intèrpret creant un projecte paral.lel al seu indispensable treball vocal dintre d’una banda de rock and roll. Per citar un parell d’exemples significatius, podríem anomenar a les Ikettes, tres noies anomenades Jessie Smith, Robbie Montgomery, o Venetta Fields, entre d’altres, que a més a més del show del qui fora el seu progenitor Ike and Tina Turner Revue, van enregistrar temes també amb el nom de les Mirettes; o les I-Threes, un trío vocal femení que acompanyava els Wailers i que va incloure l’esposa de Bob, Rita Marley, amb Marcia Griffiths y Judy Mowatt. En el cas de les Mortettes i la banda d’en Mossèn Bramit, es posen de manifest condiciones personals infinitament millors que les ofertes pel tirà Ike Turner, mentre que, de la mateixa forma que el nom de les I-Threes fou inspirat en el concepte rastafari «I and I» que representa la divinitat dintre de cada persona, amb les Mortettes es posen de manifest aquest culte a la llegenda obscura del rock and roll i en especial a la seva vessant més espectacular i tenebrosa.
Trayectoria
|
Foto: Ran-El Cabrera |
Les Mortettes són Anna Fornes, Àurea Juan, Olga Guerrero y Merli Marlowe. La iniciativa d’enregistrar un senzill, amb elles com a principals protagonistes, va néixer a l'estudi quan els Morts gravaven el 10" “Tot s’aprofita” (Marlowe Records 2014) del que pots llegir una ressenya del disc
aquí. Com ben bé saps, aquesta banda està formada actualment per Mossèn Bramit Morera, veu; Marc Arghgenter a la guitarra; Edu Rocket, veus i saxo; Foll, a la bateria, percussions i veus; i Xavi Fernández “Von Toten” al baix en substitució del primer baixista Xavi Rippa. Procedeixen d’altres bandes de prestigi com per exemple Ramon Morera (Orsini Sakers), Edu (Dirty Rockets), Xavi Rippa (Trons, Meows), Foll (The Del Hoyos, Meows, Walkysons, Sons Of Yeah...); Xavi Fernández “Von Toten” (Confidents) i Marc (Flashback Five, Trons, Confidents). Anteriorment a aquest 10”, van editar el 2013 un Ep de quatre cançons amb Discos Jaguar, filial de Monterey, del que pots llegir una àmplia crítica al nostre Magic Pop si entres
aquí. Cal nomenar també que Marc Argenter ha muntat amb el Xavi Fernández, més Manolo Navarro (Canary Sect) a la veu; Javier Goti a la guitarra (Meows) i Joan Codina a la batería (Confidents), un altre projecte anomenat The Ratkellers, grup amb les maneres d’uns entregats Beatles a la primera època d’Hamburg, o d’uns Kaisers, per citar un parell de referentes. Magic Pop també ha ressenyat el seu treball de debut amb un crítica que està disponible
aquí. Cal nomenar també que aquest estiu els Morts i els Ratkellers han editat cadascún un disc en Cd (efecte vinil), format digifile amb llibret de 8 pàgines, i una tirada molt limitada de 120 còpies que es poden aconseguir als seus concerts.
El single de les Mortettes va comptar també amb l’ajut de Maya Fernández a la flauta travessera i flautí, i Marc Tena al Philicorda i Hammond. Fou enregistrat al Red Bell Studio al gener de 2015 amb arranjaments musicals i producció de Marc Tena més els Morts. L’artwork és obra del dissenyador Marc Argenter amb una fotografia a la portada de Ran-el Cabrera més un collage de vampiresses famoses del món del cinema a la contraportada. Destacar per últim que el vinil es presenta en color vermell com la sang.
Les cançons
|
Actuació del 2 de juliol de 2015 al A Wamba buluba |
A la cara A trobem una genial adaptació a càrrec d’Anna Fornes del "The Munsters Theme" de Jack Marshall (música) i Bob Mosher (lletra). La cançó original obria el àlbum “At Home With The Munsters” amb el títol de “At the Munsters”. Es tracta com ben bé sabeu de la banda sonora, dirigida per Ezra Stone, de la sèrie “The Munters”, emesa amb 70 episodis durant els anys 1964 a 1966. La cançó original té un cor de veus amb vocació infantil, arranjaments dolços i un ritme pausat mentre que l’adaptació de les Mortettes adquireix un to més punyent entre “malsons macabres, tenebres i crits”. La lletra versa sobre una “funesta família d’abraçada amfíbia que aguaita a la foscor i volta pel veïnat amb misteriosos passos al darrera o rondant-te el llit”. Són, com ben bé haureu suposat, Les Mortettes, títol de la versió. Musicalment, arranca amb efectes d’ultratomba, passos amb cadenes, fantàstic so d’orgue, i l’entrada triomfal de la banda amb sensacionals aportacions de guitarra, saxo, percussió i baix. Un preludi instrumental dóna pas a les veus de les Mortettes que es mostren especialment inspirades per cantar de forma conjuntada. El resultat és una excel•lent versió ideal per a les millors pistes de ball, millor inclús que l’adaptació que l’any 1983 va fer del mateix tema Butch Patrick (el jove home llop de la sèrie televisiva) amb Eddie & The Monsters y el títol de “What Ever Happened To Eddie?”.
|
Al A Wamba Buluba el 2 de juliol de 2015 |
I a la cara B, les Mortettes ens ofereixen una no menys fantàstica versió de "Dracula" que fou enregistrada a meitats dels seixanta per Christine “Pilzer” Van den Haute, cantant francesa d’origen belga, nascuda l’any 1942. El tema original fou composat per Pascal Danel, Bernard Jamet, Christine Pilzer i Michel Delancray, i fou editat l’any 1966 per Vogue amb un Ep que també inclou les cançons "L'horloge de grand-père", “Ils pataguent” y “ Non, tu n’es pas seul”. En aquest cas ha estat adaptada de forma impecable al català per Merli Marlowe qui s’ha basat en la lletra original amb aportacions líriques pròpies que amplifiquen el contingut sexual i misteriós de la cançó. El Dràcula de l’original es converteix aquí en el Cràpula del Mossén, i la “petite fille” amb la que li brillen els ulls quan passa en una “verge, dolça midons”. Les Mortettes surten en defensa de la víctima que intenta escapar del “maleït” Bramit amb un més que considerable final de gemecs. En l’aspecte musical es nota també la mà indiscutible dels Morts qui aporten un caldejat arranjament de soul funk a base de saxo, orgue, més rítmica apassionada ideal per acompanyar a unes entregades veus principals.
|
Les Mortettes. Foto: Ran-El Cabrera |
Reflexió final
Mossèn Bramit Morera i el Morts, més les indispensables Mortettes, ens demostren un cop més, amb aquest nou single editat per Marlowe Records, l’enorme capacitat creativa d’aquest equip de bons músics i no menys fabuloses veus. En aquest cas, les protagonistes són aquest quartet de veus femenines que si bé van nàixer per recolzar la veu principal del Mossén, ens demostren aquí que són ben capaces de donar vida a genials adaptacions líriques al català de temes gens previsibles. No tant sols destaquen per una magnífica destresa literària sinó que també aporten una conjunció vocal ideal per aconseguir una interpretació acurada que reforci el contingut sensual i obscur del tractament musical imprès pels enginyosos Morts. El resultat no podia ser menys satisfactori dintre del panorama actual de rock al nostre país i alhora encoratjador per alliberar-nos dels clixés "normalitzats" que ens ofeguen des del “subvencionat” pop català dels noranta. Confiem i desitgem que la iniciativa segueixi endavant amb noves aportacions a l’imaginari “mortuori” d’aquesta banda nostrada ja sigui amb el Mossén com a director d’escena, veu principal més poeta del més enllà, o bé mitjançant aquestes sensacionals Mortettes que poden reivindicar, sense embuts que valguin, un ben guanyat paper de principals estrelles que “han eixit de la tomba amb furor”.
Nota: Pots escoltar les cançons al
bandcamp. Podeu adquirir una copia del single a la web de
Marlowe Records. I si teniu l'oportunitat, no us perdeu el concert del Mossén amb els Mort i les Mortettes al festival
Pin Up d'Oliva que té lloc el 8 d'agost de 2015 amb les actuacions també de Los Chicos, Las Sultanas, 341'S, Los Superramones, The Lookers i Thee Vertigos. Celebren la seva segona edició amb el molt apropiat afegit de "tot per l'aire, blow up" amb una entrada anticipada de 20 euros (més dues cerveses) o 23 euros a taquilla.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.