Portada |
Foto: Pablo Maestres |
Resulta evident que
la banda ha evolucionat durant tots aquests anys, malament rai si no hagués
estat així. Afirmar que aquest disc sona més agressiu que els anteriors ens sembla
excessiu. Sí que resulta completament perceptible un canvi de so, però més
temàtic que no tècnic ja què el responsable ha tornat a ser el gran Jordi Mora
amb qui també treballaren a “Hannah” amb uns resultats immillorables. Es ben
cert que els arranjaments són més crus i viscerals però no ens semblen més senzills,
entesa aquesta consideració des del punt de vista recurrent que s’aferra a l’aparent
facilitat que desprenen. També s’han produït algunes circumstàncies internes i
externes que han originat uns canvis substancials apreciables. Ens referim, per
exemple, a la complicada operació d’esquena de la seva cantant Louise que, a partir d’aquest treball, passa a tocar
la bateria amb ganes, més que justificades, de desprendre una càrrega
energètica que probablement tenia vetada per raons de salut. No és menys cert també
que la situació de crisi econòmica i social que vivim també ha provocat una
reacció contundent per part del grup que vol aportar la seva disconformitat amb
la realitat escabrosa que ens ha tocat viure. En definitiva, són molts els
factors a tenir en compte. Tot plegat fa d’aquest disc, un àlbum distret per a diversos
públics ben diferents i segurament aquest és un altre dels seus principals
atractius. Nosaltres aportem en aquesta ressenya les consideracions que ens
semblen més remarcables però no seran les úniques, i si ens apures tampoc les
més destacades ni visibles per tothom ni molt menys per als esmentats crítics
nouvinguts.
Foto: Pablo Maestres |
Los Anímic són
actualment Louise Joanne Sansom, veu i bateria més percussions; Ferran Palau
Matas, a la veu i guitarra, Núria Monés Cera, Miquel Plana Díez, Juan José
Montañés Montañés. “Hannibal” fou enregistrat a la seva casa de Collbató,
durant el febrer del 2013. La música, lletres i producció va córrer a càrrec de
la banda al complert. L’enregistrament i
mescla fou realitzat per Jordi Mora i la
masterització per Yves Roussel. El disseny, maquetació i fotografia és de Pablo
Maestres que es va inspirar al Museu del Mamut de Barcelona per realitzar una
excel·lent portada on es pot veure un esquelet de Mamut en plena conjunció amb
els astres que, al nostre entendre, connecta el minimalisme primitiu dels
instints i els sentiments, amb la universalitat de les idees i els somnis. Com
a detall cal també nomenar que el títol del disc deriva d’un vers “moriran tots
el teus elefants” que a Juanjo li recordà al general cartaginès, que també
conté la lletra hac com en els seus anteriors discs.
Animic es un dels
projectes artístics catalans, amb visió i repercussió internacional, més
destacats de l’actualitat. Des de l’any 2003 s’han mantingut al marge de
maniobres discogràfiques fosques i interessades. Residien tots plegats al peu
de la muntanya de Montserrat, concretament a
Collbató. Durant aquest temps es van
auto produir la majoria del seu treball discogràfic entre el que destaca
els àlbums “Teràpia musical” (2004), “Niu-núvol”, (2005) “Hau o Hïu” (2007),
“Himalaya” (2009), i “Hannah” (2011).
Foto: Martina Matencio |
La banda se forma
l’any 2003 amb Ferran Palau (veu, guitarra i piano) i Núria Monés (guitarra),
als que es van afegir Miquel Plana
(baix), Louise Joanne Sansom (veu, ukelele, teclat), Roger Palacín (bateria) i
Juan José Montañés (sampler, sorolls,
veus). Enregistren el seu primer ep “Ice-Cream Van” i debuten en directe l’any 2004 a Esparreguera amb un
disc anomenat “Teràpia Musical”. En aquest concert van conèixer a Asmàtik,
col·lectiu de videoartistas, que col·laboren amb ells. Aquell mateix any
enregistren el seu primer disc “Niu-Núvol”, editat per PAE amb el que guanyen
el “Premi Joventut” de la
Generalitat.
A finals de 2006
s'inicia l'enregistrament del seu següent disc “Hau o Hïu”, gravat totalment a
la seva nova casa estudi del Bruc. L’any 2007 creen un EP anomenat “Glory and
Love” i cap a finals d'any un disc de “Christmas songs”. Guanyen diversos
premis i la seva fama s’escampa arreu del territori i la resta de l’Estat. “Himalaya” fou editat
l’any 2009, un disc de nou gravat a casa, inspirat en els contes d'Enid Blyton,
amb il·lustracions novament de d'Isidre Mones. Un cop més aconsegueixen
l’admiració de la crítica especialitzada que els situen amb justícia entre les
més altes quotes creatives del pop-folk català. "Hannah", és el títol
del seu nou disc d’estudi on introdueixen corda, caixes de ritmes, amb un
fonament sòlid que ens prova un cop més que la seva capacitat d’inventiva no té
límits. Fou enregistrat i mesclat a finals de 2010 a casa seva per Roger
Palacín. Fou editat per Bcore en format Cd i en vinil blanc.
Les cançons
Insert |
El disc comença
amb “Horse's Mane” amb una entrada de guitarra i baix marcant de forma indomable
el temps sobre el que s’incorpora la veu magistral de Louise embolcallada per un
miniset de bateria, arpegis onírics, i teclats a lo Joy Division. Tots plegats ens
procuren un flux de sentiments mitjançant una melodia encisadora que ens commou
de principi a fi. Cert que els paràmetres són propis del after punk pero el
concepte melòdic no és obscur, és entranyable, fins i tot ple d’estimació. Un
riff final minimalista de guitarra contribueix a reforçar la intensitat del
tema i es prepara per a la següent cançó.
“The Others” té
aires de batalla. Apassionants jocs de percussió i teclats amb regust d’antiguitat
que li donen aquest carisma medieval que amplifica la potència narrativa del
tema. “Persones rient, altres plorant; persones bevent, altres sagnant” són
alguns dels potents versos que composen aquesta cançó interpretada en anglès on
també apareix una de les sentències més significatives de tot el disc: “Aim
your guns as war is coming” que es repetirà amb similars paraules a un altre
dels temes de l’àlbum. Ens referim a “Shoot em up” quan diu: “Aim your guns, war has come”. A destacar els
compassos finals tan lisèrgics
de “The Others”.
“Hannibal” es una
cançó cantada en català pel Ferran que arranca amb efectes fascinants als que
s’afegeix un riff penetrant que fomenta una intensitat sublim procurada per una
veu recolzada per descàrregues de guitarres atmosfèriques. Resulta esfereïdora
amb pronunciaments tan aclaridors com: “De la creu a la sang, no hi ha tant...”
. “Rei Blanc” és l’únic tema que conté
bases rítmiques electròniques. Ferran ens canta amb el seu estil proper al
recitat a cau d’orella, mitjançant una tornada meravellosa acompanyat de cors,
sobre la desesperació de fer-se un lloc
quan un no es veu enlloc. “Demà tornaràs a escapar d’aquest fred hivernal que
ara fa....”. Un tema que té quelcom de litúrgic i àcid al mateix temps. Per la
seva part, “Wooden Gun” és una cançó ben
dramàtica amb la no menys impressionant veu d’una pletòrica Louise acompanyada
per pedals grandiosos de teclat i senzilla però contundent bateria amb la que van
a cercar una tornada que contagia una tremenda emoció. A “El Crani i La Serp”, següent tall del disc,
les veus ens mantenen encisats i ens fan partícips de moments lírics i
quotidians al mateix temps tan contundents com: “Ple d’espines el camí que ara
ens ha tocat emprendre” o “... dins el crani viu la serp i l’inici és el
capvespre”.
Foto: Pablo Maestres |
“Shoot 'Em Up” ens submergeix a una
ambientació futurista un tant apocalíptica que combina un lament final de
Louise entre andanades de distorsió de heavy psicodelia més una advertència
inquietant que caldrà que cadascú se
l’emprengui com vulgui: “Aim your guns, war has come”. Malgrat el que pugui
semblar, creiem que aporta més sentiment i desconsol davant la impotència que
genera la realitat quotidiana que profecia i odi contra l’evident injustícia
que posa de manifest.
Foto: Pablo Maestres |
Amb aquest nou
àlbum, la banda ha emprés nous camins mitjançant uns recursos, entre minimalistes
i sorollosos, amb els que, sens dubte, continuaran treballant en un futur immediat.
Creiem que el seu lloable propòsit passa, com sempre, per evolucionar mitjançant un estudi musical de l’entorn vital i oníric amb
desimboltura instrumental i creativitat compositiva. Tot i aquesta evidència, l’essència
impertorbable dels Animic és ben present en “Hannibal” com en tots i cadascun
dels seus anteriors treballs. Altra cosa són els arranjaments amb els que
decideixin intensificar els continguts
del seu missatge. En el nostre cas, ens podran agradar més o menys, però us ben
assegurem que els arbres, per molta por que ens puguin fer a l’obscuritat, no
ens impediran veure la immensitat del bosc que forma la seva meravellosa música.
El realment important, al nostre parer, d’aquest nou disc no ho aporten les
noves portes obertes sinó la seva capacitat de fer-nos participar, un cop més, d’una
aventura tan fascinant com la que recorre aquest “Hannibal” contemporani amb
els seus “mamuts” sorollosos guiats per unes ànimes captivadores.
Nota: Pots escoltar el seu disc al bandcamp, adqujirir una copia en Cd o vinil a la web de Bcore. Actúen avui dia 13 de desembre amb Harrison Ford Fiesta a la sala la Vaqueria de Tarragona.
L'evolució d'Anímic fins a dia d'avui em sembla impecable, però amb aquest disc han fet un salt de gegant impressionant. La música com a reflex dels seus temps. Si vinguessin del món anglosaxó, probablement molta crítica de per aquí el situaria entre els discos més destacats d'aquest 2013, i a Madrid ja faria temps que haurien deixat de veure aquesta banda com un fenomen perifèric -i molt menys com un grup de folk-.. Per mi, "Hanníbal" ja és un clàssic dels seus temps.
ResponderEliminarEstic completament d'acord, Oriol. Aquest grup em té fascinat des dels seus inicis. Escoltar tots els seus discos és una delícia del primer al darrer. Es d'aquell grups amb els que sents una empatia brutal. Estic convençut que, facin el que facin, em semblarà sempre original i innovador. "Hannibal", com ben bé dius es: "un clàssic dels seus temps”, una frase molt ben emprada amb tota la dificultat i responsabilitat que comporta. Gràcies pel comentari.
Eliminar