|
Portada |
Estic convençut que no resulta gens fàcil
trobar un títol per encapçalar una creació artística amb la contundència i
determinació necessària. Hi ha qui probablement el té pensat a priori però crec
que bona part dels creatius aparquen fins al final la compromesa decisió amb el
propòsit d’escollir un epígraf genèric que culmini l’esforç i la il.lusió
col·lectiva mitjançant un mot o una frase que esdevingui tan genial com significativa.
Els resultats són més o menys encertats, a gust del consumidor, però us ben
asseguro que si hagués de referir-me a un sol exemple esclaridor, ben trobat i solemne,
faria menció a l’emprat pel
Mossén Bramit i els Morts amb el seu nou disc editat
aquest 2014 per la recent creada discogràfica barcelonina
Marlowe Records.
Sense
cap mena de dubte, “Tot s’aprofita” esdevé llegenda idònia per resumir la gran
aportació que està fent aquesta banda a la cultura catalana amb el rock and
roll com a principal referent. No tant sols perquè s’expressa en català sinó
perquè, amb les seves magnífiques cançons, pròpies i versions, es mantenen al
marge tan d’epopeies costumistes insípides com de bajanades pròpies de foc de
camp que intenten mantenir als adolescents catalans en una eterna inòpia
tradicionalista. Amb el Mossèn i els Morts, certament, tot s’aprofita: des del
rock and roll primitiu arraconat pel folk nostrat; la pròpia experiència
d’aquests grans músics ben palesa en projectes anteriors; els romanços més
foscos de la nostra història; i sobretot la capacitat innata dels seus
factòtums per presentar-nos un projecte
viu, divertit, i innovador que si no passa a la història, serà perquè ens sentim
abduïts per un país caspós, insubstancial, on la cultura de masses es fabrica mitjançant
una monòtona conxorxa de Montserrat i el Palau de la Generalitat. I això, amics
i amigues del garatge, el R&B i el beat, no crec que ens convingui gens ni
mica.
Trajectòria
|
Prades Photography |
Com ben bé saps, la banda està formada
actualment per Mossèn Bramit Morera, veu; Marc Arghgenter a la guitarra; Edu
Rocket, veus i saxo; Foll, a la bateria, percussions i veus; i Xavi Fernández
“Von Toten” al baix en substitució del primer baixista Xavi Rippa. Procedeixen d’altres bandes de
prestigi com per exemple Ramon Morera (Orsini Sakers), Edu (Dirty Rockets),
Xavi Rippa (Trons, Meows), Foll (The Del Hoyos, Meows, Walkysons, Sons Of
Yeah...); Xavi Fernández “Von Toten” (Confidents) i Marc (Flashback Five,
Trons, Confidents). Anteriorment a
aquest nou disc, van editar un Ep de quatre cançons amb Discos
Jaguar, filial de Monterey, del que pots llegir una àmplia ressenya al nostre
Magic Pop si entres
aquí. Fou enregistrat amb Josep Maria Arroyo, i Lluís
Torralbo a la cripta del Mossèn al cementeri
de Montjuic (Barcelona) el 20 de
gener de 2013. L’artwork corria a càrrec de l’inefable dissenyador Marc
Argenter i la fotografia de la portada és obra de Ran-el Cabrera. Les cançons,
tant les adaptacions com els temes originals, són producte de la destresa compositiva
musical a càrrec principalment del seu guitarrista, Marc Argenter, de Barcelona
i la creativitat literària del seu imaginatiu cantant Ramon Morera, originari d'Oliva (València).
Cal nomenar també que Marc Argenter ha muntat
amb el Xavi Fernández, més Manolo Navarro (Canary Sect) a la veu; Javier Goti a
la guitarra (Meows) i Joan Codina a la batería (Confidents), un altre projecte
anomenat The Ratkellers, grup amb les maneres d’uns entregats Beatles a la
primera època d’Hamburg, o d’uns Kaisers, per citar un parell de referentes.
Magic Pop també ha ressenyat el seu treball de debut amb un crítica que està
disponible aquí.
|
Mb. Morera amb En Carronya |
Produït per Marc Tena, “Tot s’aprofita” fou
enregistrat i mesclat al Red Bell Studio per Mn. Ramon “Bramit” Morera a la veu
principal i crits de l’avern; Marc Arghenter a la guitarra i veus; Foll a la
bateria, percussions i veus; Edu Rocket al saxo i veus, i Xavi Rippa al baix i
veus. Han comptat amb la col·laboració de les Mortettes: Anna Fornes, Olga
Guerrero, Àurea Juan, Merli Marlowe, i Carolina Trujillo. Marc Tena ha tocat
l’orgue Hammond i ha posat veus, mentre que Xavier F. Ha fet una aparició
especial en el paper de Nicomedes.
L’edició ha estat en 10 polsades amb artwork de Marc Argenter. A la
portada, els colors negre, blanc i verd estan distribuïts amb geometries
irregulars encerclant una fantasmagòrica foto de la banda pels carrers lúgubres
de Barcelona mentre que a la contraportada destaca una obscura masia del terror
envoltada per ratpenats i els “backflaps” propis de les edicions dels
seixanta.
Les cançons
|
Foto: Ran-El Cabrera |
El disc arranca amb l’instrumental “Rei vestit
de Budell”, tema de Marc, on se succeeixen els riffs de primitiu rock and roll
a la guitarra i el saxo dialogant amb energia i imaginació damunt d’una base
rítmica impecable. Segueix la “Caputxeta Vermella genial adaptació del tema "Lil’
Red Riding Hood" de Sam The Sham & The Pharaohs de 1966. Musicalment
el tema manté el millor de l’original amb un toc especial per part dels Morts
que l’impregnen de més lleugeresa rítmica, així com d’un toc d’orgue molt
adient. Ramon Morera adapta la lletra creant un llop que calça chelsea boots,
“malalt de sofisticació” que podria devorar-te però que és més profund.. “eixos
complements de rock and roll”, l’han perdut com a llop. A continuació una altra genial adaptació: en
aquest cas es tracta de “Jezabel”, tema de 1951 de Wayne Shanklin adaptat per
molts cantants com Frankie Laine o Marty Wilde. Els Morts prenen com a
referència el segon amb el seu cover de 1962. Mantenen els compassos inicials
de preludi llatí i la carreguen de nutritiva guitarra amb fuzz i gran saxo que ens ofereix un emocionant solo
per acabar amb un recorregut ben ràpid i salvatge. Pel que fa a lletra, Ramon
es llueix de nou no tant sols cantant-la sino també amb frases ben contundents
com “sibil·lina femella cruel feta de vinagre i fel”, o “berene angoixa i desdejuni
enuig”.
|
Prades Photography |
Acaba la cara A del disc amb
“Les històries naturals”, tema de Marc Argenter, on deixen ben palès que són
molt ben capaços de crear cançons originals amb lletres fascinants. Els
recursos instrumentals brillen de cap a cap, compenetrant melodia i rítmica a
la perfecció. En aquest tall es refereixen al llibre de Joan Perucho del mateix
nom on se’ns explica la història llegendària dels dips de Pratdip (Priorat). Éssers
mitològics, són una mena de gossos negres emissaris del dimoni que s'alimenten
xuclant la sang. A la cançó ens els presenten com a “amos i senyors de la nit”
a la recerca de verges, el “plat més exquisit”.
La cara B comença rodant amb “Bou Embolat”, un
altre tema propi de la banda que s’inicia
amb una fantàstica introducció de bateria a la que s’afegeixen el trèmolo del
saxo, així com la guitarra i el baix aportant un riff que fomenta una autèntica
tensió ambiental per tal que el recitat del Mossés ens acabi per captivar: “un
bou solt al carrer fosc. Banyes de foc, cassalla als gots. Donzelles enceses i
animalots”. La cançó ens ofereix imatges esgarrifoses i ben reals, com “el
dimoni obrirà pas... vorem cervells pels saragüells...poca vergonya i molta
por. Banya en flama clavada al cor”. De
sobte el tema adquireix una velocitat “ramoniana” amb la tornada principal.
Sens dubte, “vas massa a gust...”.
|
Les Mortettes. Prades Photography |
A
continuació, una nova excel·lència rítmica de R&B amb cors femenins
angelicals, entre solistes de luxe al saxo i la guitarra reptant entre els
compassos d’aquest gran tema de la banda anomenat “Mesmerisme Animal”, tota una
llepolia sonora ben hipnòtica. Així
arribem a la cançó que dóna nom genèric al disc, “Tot s’aprofita” on ens
musicalitzen, amb molt de swing mortuori, l’aterridora història d’Enriqueta
Martí, “la vampira del raval”, assassina en sèrie i proxeneta de nens, que fou
linxada a la presó per altres recluses l’any 1913. Com en tots i cadascun del temes
del disc, els Morts esdevenen uns narradors excepcionals i un instrumentistes
únics que aconsegueixen torbar-nos amb arranjaments idonis. Aquesta història
tan terrorífica adquireix tota la brutalitat i l’enigma imprescindible per tal
de ser tant convincent com surrealista. Acaba el disc amb al cançó “Xai en pell
de llop”, adaptació de Ramon Morera del mateix tema de Ron Blackwell abans
esmentat però ara amb la versió femenina a càrrec de les Mortettes que
despagades busquen l’acció al bosc anodí on aguaita el xai en pell de llop.
Almenys els hi queda el consol que estan
ben embolcallades per una consistent base rítmica així com un
extraordinari solo d’orgue Hammond i saxo.
Reflexió Final
|
Foto: Guillermo López |
Mossén Bramit Morera i els Morts, més les
Mortettes, formen actualment la banda més imaginativa i enriquidora del rock
and roll cantat en català. El seu és un projecte imprescindible per a la salut
mental d’aquest país. La seva proposta artística, inequívocament sublim, esdevé
esbojarrada als escenaris mentre que la seva acurada edició discogràfica pot
considerar-se com un dels fets més rellevants de la nostra cultura en dècades.
Ja sigui amb els seus impecables arranjaments, com amb l’evident destresa
instrumental, passant pels no menys apassionants versots, aquesta formació ha
aconseguit perfilar un espai propi gairebé inaudit a Catalunya. Tan les seves
cançons pròpies com les curoses versions, aconsegueixen fer-nos vibrar sense
pal·liatius ni vergonya que valgui. Recolzats a un ritme ancestral d’uns referents
musicals i literaris, fugen de la condescendència
amorfa, i han estat capaços de furgar entre l’obscur i primitiu del nostre
subconscient individual i col·lectiu per oferir-nos unes melodies viscerals
certament inoblidables. “Tot s’aprofita” es pur magnetisme animal. Amb les seves brillants cançons, converteixen
personatges de l’imaginari popular en enigmàtics representants de les nostres
pors més intimes mitjançant històries naturals que mai oblidaràs mentre
visquis.
Nota: També pots llegir al
Magic Pop ressenyes dels seus directes. Al
bandcamp pots escoltar les cançons i al
dropbox pots descarregar-te els seus butlletins informatius amb la capçalera del Soterramorts. Entre les seves properes actuacions, el 10 de gener de 2015 estaran en directe al Cau de Tarragona (
+ info).
Vaig tenir la sort de veure'ls en directe i són recomanables totalment. En Mossèn és un personatge torbador, els Morts l'acompanyen amb encert i les Mortettes són encisadores. Pareu-hi atenció, donaran canya.....
ResponderEliminarCompletament d'acord. El directe és un dels seus forts i saben gestionar molt bé l'espectacle. Gràcies pel teu comentari.
Eliminar