lunes, 29 de diciembre de 2014

Els magnífics romanços d’en Mossén Bramit Morera i els Morts a un brillant disc on “Tot s’aprofita”

Portada
Estic convençut que no resulta gens fàcil trobar un títol per encapçalar una creació artística amb la contundència i determinació necessària. Hi ha qui probablement el té pensat a priori però crec que bona part dels creatius aparquen fins al final la compromesa decisió amb el propòsit d’escollir un epígraf genèric que culmini l’esforç i la il.lusió col·lectiva mitjançant un mot o una frase que esdevingui tan genial com significativa. Els resultats són més o menys encertats, a gust del consumidor, però us ben asseguro que si hagués de referir-me a un sol exemple esclaridor, ben trobat i solemne, faria menció a l’emprat pel Mossén Bramit i els Morts amb el seu nou disc editat aquest 2014 per la recent creada discogràfica barcelonina Marlowe Records.

Sense cap mena de dubte, “Tot s’aprofita” esdevé llegenda idònia per resumir la gran aportació que està fent aquesta banda a la cultura catalana amb el rock and roll com a principal referent. No tant sols perquè s’expressa en català sinó perquè, amb les seves magnífiques cançons, pròpies i versions, es mantenen al marge tan d’epopeies costumistes insípides com de bajanades pròpies de foc de camp que intenten mantenir als adolescents catalans en una eterna inòpia tradicionalista. Amb el Mossèn i els Morts, certament, tot s’aprofita: des del rock and roll primitiu arraconat pel folk nostrat; la pròpia experiència d’aquests grans músics ben palesa en projectes anteriors; els romanços més foscos de la nostra història; i sobretot la capacitat innata dels seus factòtums per  presentar-nos un projecte viu, divertit, i innovador que si no passa a la història, serà perquè ens sentim abduïts per un país caspós, insubstancial, on la cultura de masses es fabrica mitjançant una monòtona conxorxa de Montserrat i el Palau de la Generalitat. I això, amics i amigues del garatge, el R&B i el beat, no crec que ens convingui gens ni mica.   

Trajectòria 

Prades Photography
Com ben bé saps, la banda està formada actualment per Mossèn Bramit Morera, veu; Marc Arghgenter a la guitarra; Edu Rocket, veus i saxo; Foll, a la bateria, percussions i veus; i Xavi Fernández “Von Toten” al baix en substitució del primer baixista  Xavi Rippa. Procedeixen d’altres bandes de prestigi com per exemple Ramon Morera (Orsini Sakers), Edu (Dirty Rockets), Xavi Rippa (Trons, Meows), Foll (The Del Hoyos, Meows, Walkysons, Sons Of Yeah...); Xavi Fernández “Von Toten” (Confidents) i Marc (Flashback Five, Trons, Confidents).  Anteriorment a aquest nou disc, van editar un Ep de quatre cançons amb Discos Jaguar, filial de Monterey, del que pots llegir una àmplia ressenya al nostre Magic Pop si entres aquí. Fou enregistrat amb Josep Maria Arroyo, i Lluís Torralbo a la cripta del Mossèn al cementeri  de Montjuic  (Barcelona) el 20 de gener de 2013. L’artwork corria a càrrec de l’inefable dissenyador Marc Argenter i la fotografia de la portada és obra de Ran-el Cabrera. Les cançons, tant les adaptacions com els temes originals, són producte de la destresa compositiva musical a càrrec principalment del seu guitarrista, Marc Argenter, de Barcelona i la creativitat literària del seu imaginatiu cantant  Ramon Morera, originari d'Oliva (València).

Cal nomenar també que Marc Argenter ha muntat amb el Xavi Fernández, més Manolo Navarro (Canary Sect) a la veu; Javier Goti a la guitarra (Meows) i Joan Codina a la batería (Confidents), un altre projecte anomenat The Ratkellers, grup amb les maneres d’uns entregats Beatles a la primera època d’Hamburg, o d’uns Kaisers, per citar un parell de referentes. Magic Pop també ha ressenyat el seu treball de debut amb un crítica que està disponible aquí.  

Mb. Morera amb En Carronya 
Produït per Marc Tena, “Tot s’aprofita” fou enregistrat i mesclat al Red Bell Studio per Mn. Ramon “Bramit” Morera a la veu principal i crits de l’avern; Marc Arghenter a la guitarra i veus; Foll a la bateria, percussions i veus; Edu Rocket al saxo i veus, i Xavi Rippa al baix i veus. Han comptat amb la col·laboració de les Mortettes: Anna Fornes, Olga Guerrero, Àurea Juan, Merli Marlowe, i Carolina Trujillo. Marc Tena ha tocat l’orgue Hammond i ha posat veus, mentre que Xavier F. Ha fet una aparició especial en el paper de Nicomedes.  L’edició ha estat en 10 polsades amb artwork de Marc Argenter. A la portada, els colors negre, blanc i verd estan distribuïts amb geometries irregulars encerclant una fantasmagòrica foto de la banda pels carrers lúgubres de Barcelona mentre que a la contraportada destaca una obscura masia del terror envoltada per ratpenats i els “backflaps” propis de les edicions dels seixanta. 

Les cançons              

Foto: Ran-El Cabrera 
El disc arranca amb l’instrumental “Rei vestit de Budell”, tema de Marc, on se succeeixen els riffs de primitiu rock and roll a la guitarra i el saxo dialogant amb energia i imaginació damunt d’una base rítmica impecable. Segueix la “Caputxeta Vermella genial adaptació del tema "Lil’ Red Riding Hood" de Sam The Sham & The Pharaohs de 1966. Musicalment el tema manté el millor de l’original amb un toc especial per part dels Morts que l’impregnen de més lleugeresa rítmica, així com d’un toc d’orgue molt adient. Ramon Morera adapta la lletra creant un llop que calça chelsea boots, “malalt de sofisticació” que podria devorar-te però que és més profund.. “eixos complements de rock and roll”, l’han perdut com a llop.  A continuació una altra genial adaptació: en aquest cas es tracta de “Jezabel”, tema de 1951 de Wayne Shanklin adaptat per molts cantants com Frankie Laine o Marty Wilde. Els Morts prenen com a referència el segon amb el seu cover de 1962. Mantenen els compassos inicials de preludi llatí i la carreguen de nutritiva guitarra amb fuzz  i gran saxo que ens ofereix un emocionant solo per acabar amb un recorregut ben ràpid i salvatge. Pel que fa a lletra, Ramon es llueix de nou no tant sols cantant-la sino també amb frases ben contundents com “sibil·lina femella cruel feta de vinagre i fel”, o “berene angoixa i desdejuni enuig”.  


 Prades Photography
Acaba la cara A del disc amb “Les històries naturals”, tema de Marc Argenter, on deixen ben palès que són molt ben capaços de crear cançons originals amb lletres fascinants. Els recursos instrumentals brillen de cap a cap, compenetrant melodia i rítmica a la perfecció. En aquest tall es refereixen al llibre de Joan Perucho del mateix nom on se’ns explica la història llegendària dels dips de Pratdip (Priorat). Éssers mitològics, són una mena de gossos negres emissaris del dimoni que s'alimenten xuclant la sang. A la cançó ens els presenten com a “amos i senyors de la nit” a la recerca de verges, el “plat més exquisit”.

La cara B comença rodant amb “Bou Embolat”, un altre  tema propi de la banda que s’inicia amb una fantàstica introducció de bateria a la que s’afegeixen el trèmolo del saxo, així com la guitarra i el baix aportant un riff que fomenta una autèntica tensió ambiental per tal que el recitat del Mossés ens acabi per captivar: “un bou solt al carrer fosc. Banyes de foc, cassalla als gots. Donzelles enceses i animalots”. La cançó ens ofereix imatges esgarrifoses i ben reals, com “el dimoni obrirà pas... vorem cervells pels saragüells...poca vergonya i molta por. Banya en flama clavada al cor”.  De sobte el tema adquireix una velocitat “ramoniana” amb la tornada principal. Sens dubte, “vas massa a gust...”.  


Les Mortettes. Prades Photography
A continuació, una nova excel·lència rítmica de R&B amb cors femenins angelicals, entre solistes de luxe al saxo i la guitarra reptant entre els compassos d’aquest gran tema de la banda anomenat “Mesmerisme Animal”, tota una llepolia sonora ben hipnòtica.  Així arribem a la cançó que dóna nom genèric al disc, “Tot s’aprofita” on ens musicalitzen, amb molt de swing mortuori, l’aterridora història d’Enriqueta Martí, “la vampira del raval”, assassina en sèrie i proxeneta de nens, que fou linxada a la presó per altres recluses l’any 1913. Com en tots i cadascun del temes del disc, els Morts esdevenen uns narradors excepcionals i un instrumentistes únics que aconsegueixen torbar-nos amb arranjaments idonis. Aquesta història tan terrorífica adquireix tota la brutalitat i l’enigma imprescindible per tal de ser tant convincent com surrealista. Acaba el disc amb al cançó “Xai en pell de llop”, adaptació de Ramon Morera del mateix tema de Ron Blackwell abans esmentat però ara amb la versió femenina a càrrec de les Mortettes que despagades busquen l’acció al bosc anodí on aguaita el xai en pell de llop. Almenys els hi queda el consol que estan  ben embolcallades per una consistent base rítmica així com un extraordinari solo d’orgue Hammond i saxo.                           

Reflexió Final

Foto: Guillermo López
Mossén Bramit Morera i els Morts, més les Mortettes, formen actualment la banda més imaginativa i enriquidora del rock and roll cantat en català. El seu és un projecte imprescindible per a la salut mental d’aquest país. La seva proposta artística, inequívocament sublim, esdevé esbojarrada als escenaris mentre que la seva acurada edició discogràfica pot considerar-se com un dels fets més rellevants de la nostra cultura en dècades. Ja sigui amb els seus impecables arranjaments, com amb l’evident destresa instrumental, passant pels no menys apassionants versots, aquesta formació ha aconseguit perfilar un espai propi gairebé inaudit a Catalunya. Tan les seves cançons pròpies com les curoses versions, aconsegueixen fer-nos vibrar sense pal·liatius ni vergonya que valgui. Recolzats a un ritme ancestral d’uns referents musicals i literaris,  fugen de la condescendència amorfa, i han estat capaços de furgar entre l’obscur i primitiu del nostre subconscient individual i col·lectiu per oferir-nos unes melodies viscerals certament inoblidables. “Tot s’aprofita” es pur magnetisme animal. Amb les seves brillants cançons, converteixen personatges de l’imaginari popular en enigmàtics representants de les nostres pors més intimes mitjançant històries naturals que mai oblidaràs mentre visquis.  

Nota: També pots llegir al Magic Pop ressenyes dels seus directes. Al bandcamp pots escoltar les cançons i al dropbox pots descarregar-te els seus butlletins informatius amb la capçalera del Soterramorts. Entre les seves properes actuacions, el 10 de gener de 2015 estaran en directe al Cau de Tarragona (+ info).

2 comentarios:

  1. Vaig tenir la sort de veure'ls en directe i són recomanables totalment. En Mossèn és un personatge torbador, els Morts l'acompanyen amb encert i les Mortettes són encisadores. Pareu-hi atenció, donaran canya.....

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Completament d'acord. El directe és un dels seus forts i saben gestionar molt bé l'espectacle. Gràcies pel teu comentari.

      Eliminar